Ортағасырлық Шығыс әлемге еңбектері адам ойының дамуын анықтаған көптеген көрнекті ғалымдарды, философтарды және ақындарды сыйлады. Ислам өркениетінің алтын ғасыры ғылым, өнер және әдебиеттің гүлденуі уақытына айналды. Сол кезеңнің әмбебап ақыл-ойлары математикадағы терең танымдарды философиялық ойлармен және ақындық дарынмен біріктірді. Омар Хайям білімнің әртүрлі салаларында із қалдырған мұндай көпқырлы тұлғаның жарқын мысалын білдіреді. Бұл ойшылдың өмірбаяны мен мұрасымен танысу парсы мәдениетінің және ортағасырлық ғылымның таңғажайып беттерін ашады.
- Омар Хайям 1048 жылдың 18 мамырында қазіргі Иран аумағындағы Нишапур қаласында дүниеге келді. Толық есімі Гиясаддин Абу-ль-Фатх Омар ибн Ибрахим әль-Хайям Нишапури деп естілді. Хайям лақап аты «шатыршы» дегенді білдіреді және әкесінің қолөнеріне нұсқайды.
- Білім дәуірдің көрнекті ұстаздарынан туған қаланың медресесінде алынды. Жас шәкірт математика мен астрономияға феноменалды қабілеттер көрсетті. Жиырма жасқа қарай аймақтың ең білімді адамдарының бірі беделін алды.
- Математикалық жетістіктер геометриялық әдістермен кубтық теңдеулерді шешуді қамтиды. «Алгебра мен алмұқабала есептерінің дәлелдемелері туралы» еңбегі еуропалық ғылымнан бірнеше ғасырға озды. Кубтық теңдеулерді жіктеу алгебраны дамытуға маңызды үлес болды.
- Күнтізбе реформасы 1079 жылы сұлтан Мәлік-шахтың тапсырысы бойынша жүзеге асырылды. Джалали күн күнтізбесі бес ғасырдан кейін енгізілген григориан күнтізбесінен дәлірек болды. Қателік бес мың жылда тек бір күнді құрады.
- Исфахандағы астрономиялық обсерватория ғалымның басшылығымен салынды. Аспан денелерінің дәл бақылаулары күнтізбелік есептеулердің негізіне жатты. Обсерваторияның аспаптары сол заманға көрермен естілмеген дәлдікпен өлшеулер жүргізуге мүмкіндік берді.
- Философиялық көзқарастар скептицизммен және діни догматизмге сыни қатынаспен ерекшеленді. Рационалистік көзқарас ортодоксалды руханилардың наразылығын тудырды. Ойшыл дәуірдің көптеген жалпы қабылданған шындықтарын күмән астына алды.
- Төрттараулар рубаи ақынның атын ғасырларда мәшһүр етті. Философиялық лирика өмірдің, өлімнің, сүйіспеншіліктің және танымның мәңгілік тақырыптарына тиді. Авторға шынында тиесілі рубаи саны пікірталастар тақырыбы болып қала береді.
- Эпикурлық мотивтер парсы данышпанының ақындық мұрасын толықтырады. Сәтті ләззаттандыру және қуанышты кейінге қалдырмау шақырулары аскетизмге қайшы келді. Шарап пен сүйіктінің бейнелері терең философиялық мағынаны білдіреді.
- Еуропалық тілдерге аудармалар XIX ғасырда Эдвард Фицджеральдтың арқасында басталды. Рубаидың ағылшын нұсқасы ортағасырлық ақынға әлемдік даңқ әкелді. Еркін интерпретация шығыс данышпанының романтикаланған бейнесін жасады.
- Визирь Низам әль-Мүлікпен достық екеуінің де жастығына жатады. Аңыз табысқа жеткенде бір-біріне көмектесуге ант берген үш дос туралы айтады. Бұл әңгіменің тарихи шынайылығы зерттеушілер күмән келтіреді.
- Медициналық білім диагностика және емдеу бойынша бірнеше трактаттарда көрінеді. «Барлық болмыстың жалпылығы туралы трактат» адам табиғаты туралы ойларды қамтиды. Дәрігерлік тәжірибе теориялық зерттеулермен үйлесті.
- Евклид геометриясы терең зерттеу мен сыни талдау пәні болды. Бесінші постулатты дәлелдеу әрекеттері маңызды ашылымдарға әкелді. Жұмыстар эвклидтік емес геометрияны дамытудың негізін салды.
- Музыкалық теория да әмбебап ақылдың назарын аударды. Музыка туралы трактат үйлесімділіктің математикалық негіздерін қарастырды. Сандар мен музыкалық аралықтар арасындағы байланыс жүйелі түрде зерттелді.
- Суфилік символика көптеген төрттараулардан көрінеді. Мастық пен сүйіспеншіліктің бейнелері рухани танымның метафоралары ретінде түсіндіріледі. Исламның мистикалық бағыты ақынның дүниетанымына әсер етті.
- Скептицизм өлімнен кейінгі өмірге қатысты күмәндерде көрінді. Жердегі өмірді бағалау шақырулары замандастарын шошытты. Материалистік үрдістер рухани ізденістермен көршілес болды.
- Нишапур кітапханасы антикалық авторлардың еңбектеріне қолжетімділік берді. Грек философиясымен танысу көзқарастардың қалыптасуына әсер етті. Аристотель мен Платон араб аудармаларында зерттелді.
- Астрология астрономиялық білімнің практикалық қолданысы ретінде айналысты. Билеушілерге гороскоптар құру сарай ғалымдарының әдеті міндеті болды. Болжау тәжірибесіне жеке қатынас түсініксіз болып қала береді.
- Сельжұқтар дәуірінің саяси тұрақсыздығы ғылыми жұмыс үшін қиындықтар жасады. Билеушілердің ауысуы мен ішкі соғыстар қорғауды іздеуге мәжбүрледі. Сарай астрономының лауазымы салыстырмалы қауіпсіздікті қамтамасыз етті.
- Мекке хаж жетік жасында жасалды. Діни борыш скептикалық философиялық көзқарастарға қарамастан орындалды. Саяхат басқа аймақтардың ғалымдарымен байланыс орнатуға мүмкіндік берді.
- Оқытушылық қызмет ғылыми зерттеулермен параллель жүргізілді. Шәкірттер ұстаздың идеяларын және әдістерін бүкіл ислам әлемі бойынша таратты. Білімді ауызша беру дәстүрі оқытудың негізгі нысаны болды.
- Діни екіжүзділікті сынау бірқатар өткір төрттараулардан естіледі. Сыртқы дінқойлық пен шын құндылықты қарама-қарсы қою тұрақты тақырыпқа айналды. Айтылымдардың батылдығы сол дәуірде өмірге тұруы мүмкін.
- Нишапурдағы күмбез ақынның құрметтеушілерінің қажылық орнына айналды. Қабір тастары рубаи үзінділерімен және геометриялық ою-өрнектермен безендірілген. Қазіргі ғимарат XX ғасырда ежелгі қорымның орнында салынды.
- Парсы әдебиетіне әсері кейінгі ғасырлардың көптеген ақындарынан көрінеді. Рубаи философиялық лириканың классикалық нысанына айналды. Бейнелі жүйе мен мотивтер эпигондардың шығармашылығында даму алды.
- Рубаи аудармалары әлемнің жүзден астам тілінде бар. Орыс ақындық дәстүрі ондаған аудармашылармен ұсынылған. Әрбір нұсқа нақты интерпретатордың түсінігі мен стилін көрсетеді.
- Шығармалардың қолжазбалары Шығыс пен Батыстың әртүрлі кітапханаларында сақталған. Мәтіндердің түпнұсқалығын орнату күрделі филологиялық міндетті білдіреді. Көптеген апокрифтік төрттараулар әйгілі атауға жатқызылады.
- Ғылыми мұра XX ғасырға дейін Батыста аз таныс болып қалды. Математикалық еңбектер поэзиядан айтарлықтай кейін аударылды және зерттелді. Ғылымға қосқан үлесті тану математика тарихының дамуымен келді.
- Ескерткіштер ұлы ойшылдың құрметіне әлемнің көптеген қалаларында орнатылды. Университеттер мен ғылыми мекемелер парсы ғалымының атын атанады. Тұлғаның мәдени маңыздылығы ұлттық шеңберден асып түседі.
- «Карпе диэм» философиясы рубаи көңіл-күймен үйлеседі. Қазіргі сәтпен өмір сүру шақыруы антикалық мотивтермен қабысады. Шығыс пен батыс даналығының синтезі ақынның дүниетанымында көрінді.
- Өлім күні 1131 жылдың 4 желтоқсанына жатады. Соңғы жылдар туған Нишапурда өткізілді. Өлім жағдайлары тарихи куәліктердің тапшылығы салдарынан түсініксіз болып қала береді.
- Шығармашылықты қазіргі қабылдау ортағасырлық қабылдаудан күшті ерекшеленеді. Бейненің романтикалануы гедонист-данышпан туралы танымал миф жасады. Ғылыми жетістіктер ұзақ уақыт ақындық даңқтың көлеңкесінде қалды.
Омар Хайям шын тұлғасы аңыздар мен кейінгі интерпретациялар артында жасырылған жұмбақ фигура болып қала береді. Ортағасырлық ғалымның әмбебаптығы ғылым, философия және өнер бөлінбейтін бірлікте өмір сүрген кездерді еске салады. Парсы ойшылының мұрасы зерттеушілерді, ақындарды және ертеден өткен дәуірлердің сөздерінен даналық іздейтін барлық адамдарды шабыттандыруды жалғастыруда. Мәдениеттер мен заманалар арасындағы диалог Хайямның фигурасын білім мен құндылықтарды синтездеуге ұмтылатын қазіргі әлем үшін өзекті етеді.
Добавить комментарий